Bedrijfstovenaar

Bedrijfstovenaar
Ik heb en had altijd al een enorme bewondering voor toveraars. Lange tijd vond ik het werk te verheven om er zelf ook één te durven worden. De voldoening die het tovenaars oplevert, om bij mensen hun diepste wens te vervullen, was voor mij echter een onweerstaanbare roeping. In maart 2009 ben ik met de (register)opleiding tot tovenaar gestart, aan Hogeschool voor de Toverkusten in het sprookjesachtige Windesheim. Naast het theoretisch tot ons nemen van de toverkunsten moesten we deze kunsten in zes toversessies uitproberen op zes mensen. Ik kan me er één herinneren die in één enkele sessie haar wensen al in vervulling zag gaan. Anderen kostten iets meer moeite, maar uiteindelijk zijn alle wensen vervuld. In april 2010 mocht ik afstuderen en mijzelf gediplomeerd en geregistreerd tovenaar noemen.

Eigenlijk ben ik meer een mannelijke fee dan een tovenaar, omdat ik alleen kan toveren als mensen dat heel graag willen, en er om durven te vragen. Maar omdat mannelijke feeën niet zo bekend zijn, gebruik ik de term tovenaar. Wat heel belangrijk is om te weten, is dat ik voor mezelf niet kan toveren. Een tovenaar kent namelijk alleen maar toverkunsten, en de wenser beschikt over de toverkracht, nadat hij of zij de wens heeft uitgesproken. Alleen samen kunnen ze het gewenste in vervulling laten gaan. Waar ik ook gevraagd word, daar veranderen dingen op een mooie manier. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet lukte. Soms is het nodig om iets nieuws te toveren, zoals een inzicht. Een andere keer is het juist nodig iets weg te toveren. Een belemmering bijvoorbeeld.

Als professioneel tovenaar heb ik besloten alleen te toveren voor organisaties. Dat maakt mij een bedrijfstovenaar en ik werk samen met een viertal andere bedrijfstovenaars. We zijn verenigd onder de naam “IJsselmagiërs”. Dat klonk iets professioneler dan “IJsseltovenaars”. In de 25 jaar dat ik organisaties faciliteer, heb gezien dat mensen in organisaties zich op veel punten kunnen verbeteren. Dit heeft direct resultaten voor de sfeer, de effectiviteit, en dus het rendement. Tovenaars maken dat inzichtelijk om te bepalen of het rendabel is de toverkunsten en -kracht ervoor in te zetten.

Organisaties worden meestal bestuurd door mensen die hun werk graag goed doen, en dat ook willen laten blijken. Dat heeft tot gevolg, dat het niet altijd even makkelijk is om te (willen) onderkennen dat er iets te verbeteren valt. Wat je niet wenst waar te nemen, dat bestaat niet, en wat niet bestaat, is niet te verbeteren. En zoals gezegd, ontstaat toverkracht pas nadat de wens is uitgesproken. Tovenaars worden daarom vaak ingeschakeld omdat men merkt dat er iets aan de hand is, maar niet kan benoemen wat. Misschien klinkt het logischer om een waarzegger in te schakelen, maar geloof me, dat is echt onzin. Waarzeggers zijn kwakzalvers en kristallen bollen bestaan alleen in sprookjes! Tovenaars daarentegen gebruiken een spiegel, of liever gezegd, spiegelen. Daarin ziet de opdrachtgever kraakhelder de verbeterpunten, en tovenaars helpen hen vervolgens om deze met hun toverkunsten te verbeteren.

Roep eens geheel gratis en vrijblijvend een tovenaar erbij om je een spiegel voor te houden. Om een bedrijfstovenaar in te schakelen hoef je echt niet in sprookjes of toveren te geloven. Alleen maar in jezelf!